جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

مهاجرت به اتریش

مهاجرت به اتریش

اتریش در بسیاری از جنبه ها و زمینه های زندگی مانند آموزش، مراقبت های بهداشتی، تعادل بین کار و زندگی، اقتصاد و غیره رتبه بالایی دارد، به همین دلیل است که این کشور به نقطه مرکزی برای مهاجرت مهاجران به اروپا تبدیل شده است.

عناوین مقاله

5/5 - (3 امتیاز)

مهاجرت به اتریش

مهاجرت به اتریش برای شهروندان اتحادیه اروپا یا غیر اتحادیه اروپا متفاوت است. ما در اینجا مسیرهای مهاجرت به اتریش را مورد بررسی قرار می دهیم و شرایط آن را برای شما بیان می کنیم.

اتریش با نام رسمی جمهوری اتریش کشوری بسیار توسعه یافته و صنعتی است که استانداردهای بالای زندگی را برای تمامی ساکنان خود ارائه می دهد.

این کشور واقع در بخش جنوبی اروپای مرکزی، منظره خیره کننده ای از کوه های زیبای آلپ و دریاچه های شفاف کریستالی را به شما نشان می دهد، که مناظر شگفت انگیزی را به ارمغان می آورد. اتریش خانه بیش از 1 میلیون مهاجر از سراسر جهان است.

اتریش در بسیاری از جنبه ها و زمینه های زندگی مانند آموزش، مراقبت های بهداشتی، تعادل بین کار و زندگی، اقتصاد و غیره رتبه بالایی دارد، به همین دلیل است که این کشور به نقطه مرکزی برای مهاجرت مهاجران به اروپا تبدیل شده است.

 

چه کسی می تواند به اتریش مهاجرت کند؟

اتباع اتحادیه اروپا و اتباع غیر اتحادیه اروپا که می خواهند اتریش را بعنوان محل جدید زندگی خود انتخاب کنند، می توانند به راحتی برای مدت طولانی به این کشور نقل مکان کنند. با این حال روند مهاجرت ممکن است بسته به کشوری که از آن آمده‌اید متفاوت باشد.

همه افراد، به جز شهروندان اتحادیه اروپا / EEA یا سوئیس، برای مهاجرت به اتریش به ویزا و اجازه اقامت نیاز دارند، که مردم کشور عزیزمان نیز از این قاعده مستثنی نیستند و برای مهاجرت به اتریش باید ویزا و اجازه دریافت نمایند.

از سوی دیگر، شهروندان اتحادیه اروپا /EEA/ سوئیس، می توانند به طور دائم (بدون ویزا) به اتریش نقل مکان کنند.

 

چگونه می توانم به عنوان یک شهروند اتحادیه اروپا به اتریش مهاجرت کنم؟

روند جابجایی اتباع اتحادیه اروپا در مقایسه با شهروندان غیر اتحادیه اروپا بسیار ساده تر است. اتباع کشورهای اروپایی می توانند به مدت سه ماه (۹۰ روز) بدون ویزا وارد کشور شوند. از آنجایی که اتریش یک کشور اروپایی است، شما نیز مانند سایر شهروندان اتحادیه اروپا از حقوقی برخوردار خواهید بود. پس از نقل مکان به اتریش، اجازه کار، تحصیل و زندگی آزادانه در آنجا را دارید.

 

چگونه می توانم به عنوان یک شهروند غیر اتحادیه اروپا به اتریش مهاجرت کنم؟

اتباع کشورهای ثالث (شهروندان غیر اتحادیه اروپا) که می خواهند به طور دائم در اتریش اقامت داشته باشند، باید ابتدا برای یک نوع ویزای D (ویزای اقامت طولانی مدت) درخواست دهند. با ویزای D، اجازه ورود به اتریش را خواهید داشت. سپس می توانید برای نوع اجازه اقامت خود درخواست دهید.

ویزای طولانی مدت (ویزای D) به دلایل مختلفی مانند کار، تحصیل، الحاق خانواده و غیره صادر می شود.

 

مهاجرت به اتریش برای کار

برای کار در اتریش، باید برای اجازه کار و ویزای کار (ویزای D) درخواست دهید تا اجازه ورود به این کشور را داشته باشید. اتریش یک مجوز کار، معروف به کارت قرمز-سفید-قرمز، برای اتباع ماهر غیر اتحادیه اروپا که مایل به مهاجرت به آنجا برای کار هستند، صادر می کند. این نوع مجوز کار برای مدت حداکثر 2 سال صادر می شود و برای واجد شرایط بودن برای آن باید مجموعه ای از شرایط را رعایت کنید.

قبل از درخواست برای اجازه کار در اتریش، باید شغلی را انتخاب کنید. در غیر این صورت، شما مجاز به درخواست ویزای کارت قرمز-سفید-قرمز نخواهید بود. درخواست این نوع ویزا می تواند توسط شما یا کارفرمای شما تکمیل شود.

کارگران ماهر نیز می توانند برای کارت آبی ( Blue Card) اتحادیه اروپا، در صورت داشتن پیشنهاد کاری از سوی یک کارفرمای اتریشی و داشتن صلاحیت های حرفه ای و تجربه لازم برای این موقعیت اقدام کنند. کارت آبی اتحادیه اروپا همچنین به شما این امکان را می دهد که اعضای خانواده خود را به اتریش بیاورید.

 

مهاجرت به اتریش برای تحصیل

اگر شما یک شهروند غیر اتحادیه اروپا هستید که مایل به مهاجرت به اتریش برای مقاصد تحصیلی هستید، باید ویزای دانشجویی دریافت کنید. اتریش دو نوع ویزای دانشجویی صادر می کند – ویزا C و ویزای D.

در این مورد، شما نیاز به دریافت ویزای D دارید، که یک ویزای طولانی مدت است که برای مدت طولانی تری صادر می شود و می توان آن را به مجوز اقامت دانشجویی تغییر داد.

قبل از شروع فرآیند درخواست ویزای دانشجویی، باید در یکی از دانشگاه های اتریش ثبت نام کنید. پس از دریافت نامه پذیرش، می توانید برای درخواست ویزای دانشجویی به سفارت یا کنسولگری اتریش در تهران مراجعه کنید.

پس از اخذ ویزای تحصیلی خود می توانید به اتریش رفته و در اداره مهاجرت ثبت نام کنید. از آنجایی که ویزای دانشجویی D دریافت می کنید، می توانید بلافاصله برای اجازه اقامت دانشجویی اقدام کنید.

 

مهاجرت به اتریش برای الحاق خانواده

اتباع کشورهای غیر اتحادیه اروپا که به طور قانونی در اتریش اقامت دارند و می خواهند اعضای خانواده خود را برای پیوستن به خود به این کشور بیاورند، می توانند با درخواست ویزای الحاق خانواده به سفارت یا کنسولگری اتریش این کار را انجام دهند.

 

اعضای خانواده زیر می توانند با ویزای خانوادگی به اتریش بیایند:

  • همسر.
  • فرزندان صغیر (زیر 18 سال).
  • شریک عاطفی
  • سایر بستگان تحت شرایط خاص.

 

اگر یکی از اعضای خانواده شما که در اتریش اقامت دارد تابعیت اتریش را نداشته باشد یا دارای مجوز اقامت نباشد، نمی توانید ویزای خانوادگی دریافت کنید.

ویزای الحاق خانواده یک سال اعتبار دارد و بسته به نوع اقامت قابل تمدید است. شما همچنین مجاز به کار در اتریش با ویزای خانوادگی هستید.

 

مهاجرت به اتریش برای بازنشستگی

متأسفانه اتریش ویزای بازنشستگی صادر نمی کند. با این حال، اگر می خواهید برای بازنشستگی به اتریش مهاجرت کنید و از نظر مالی مستقل هستید، می توانید یک اجازه اقامت دریافت کنید که به عنوان ” اقامت تمکن مالی اتریش” شناخته می شود.

اتریش سالانه تعداد محدودی مجوز اقامت صادر می کند، بنابراین برای دریافت این نوع اقامت باید سریعا اقدام کنید. همچنین شرایط دیگری وجود دارد که برای واجد شرایط بودن برای این نوع اجازه اقامت باید آنها را رعایت کنید.

این نوع اجازه اقامت برای مدت 12 ماه (یک سال) صادر می شود و به شما اجازه انجام هیچ نوع کاری را نمی دهد.

 

مهاجرت به اتریش برای سرمایه گذاری

اگر می خواهید مقیم اتریش شوید و تمکن مالی لازم را دارید، می توانید با سرمایه گذاری برنده اقامت شوید. شما می توانید این کار را از طریق یک برنامه سرمایه گذاری با سرمایه گذاری مستقیم در کشور اتریش انجام دهید.

با این حال، برنامه سرمایه گذاری با سهمیه سالانه انجام می شود، بنابراین تعداد افرادی که این ویزا را دریافت می کنند محدود است.

 

چرا باید به اتریش مهاجرت کنم؟

مزایا و معایب مهاجرت به اتریش به شرح زیر است:

معایب مزایا
هزینه های زندگی – اتریش به عنوان کشوری گران برای زندگی شناخته شده است، به خصوص در مورد مسکن. برای یک فضای کوچک، شما باید بیش از آنچه برای یک آپارتمان بزرگ در یک کشور اروپایی دیگر دارید، بپردازید. به عنوان مثال، برای خرید یک آپارتمان در مرکز شهر، قیمت ها از 3400 یورو تا 10000 یورو برای هر متر مربع متغیر است. مراقبت های بهداشتی- اتریش خدمات بهداشتی رایگان را به همه ساکنان خود ارائه می دهد. سیستم مراقبت های بهداشتی اتریش شامل بخش های دولتی و خصوصی است که تقریباً 99٪ از جمعیت بخشی از بخش مراقبت های بهداشتی عمومی هستند.
مانع زبان – زبان رسمی اتریش آلمانی است. بنابراین یادگیری زبان قبل از نقل مکان به اینجا برای شما مفید خواهد بود. انگلیسی به طور گسترده صحبت می شود، اما هیچ وضعیت رسمی در اتریش ندارد. کیفیت زندگی – اتریش به عنوان دومین کشور قابل زندگی در جهان رتبه بندی شده است.

شهرهای اتریش همواره در میان برترین شهرهای قابل زندگی در اروپا قرار دارند. اتریش محیطی امن برای زندگی، مراقبت های بهداشتی و آموزش عالی، و کیفیت هوای خوب و استاندارد بالای زندگی را فراهم می کند.

آموزش اتریش دارای یک سیستم آموزشی بسیار با کیفیت و توسعه یافته است. این کشور آموزش رایگان جهانی، پیش دبستانی و مدارس ابتدایی و متوسطه را برای هر شهروند ارائه می دهد. اتریش رتبه یازدهم را برای دوره ابتدایی و رتبه هفتم را برای دبیرستان دارد.
فرصت های کاری به دلیل بازار کار با تحصیلات عالی و تقاضا برای کارگران بسیار ماهر در بسیاری از زمینه ها، اتریش یک هدف جذاب برای بسیاری از افراد است.
ایمنی – اتریش کشوری فوق العاده امن برای زندگی و بازدید است. نرخ جرم و جنایت در اتریش بسیار پایین است، دزدی، حمله، ربودن خودرو و سایر جرایم خشونت‌آمیز به ندرت اتفاق می‌افتد.

 

آیا اتریش تابعیت دوگانه اعطا می کند؟

قانون شهروندی اتریش تابعیت مضاعف یا چندگانه را مجاز نمی داند. به این ترتیب، اگر می خواهید شهروند اتریش شوید، باید تابعیت قبلی خود را رها کنید.

کشور اتریش در دو جا برای تابعیت مضاعف  استثنا قائل شده است:

  1. برای افرادی که تابعیت را از طریق نسب به دست آورده اند.
  2. برای ایرانیان

در غیر این صورت، باید انتخاب کنید که آیا می خواهید تابعیت اتریش را حفظ کنید یا شهروندی کشور دیگری را.

 

برای کسب شهروندی و تابعیت چه مدت باید در اتریش زندگی کنم؟

برای اخذ تابعیت اتریش باید حداقل 10 سال قانونی و مداوم در این کشور زندگی کنید تا بتوانید تابعیت این کشور را بدست آورید. با این حال، علاوه بر اقامت در اتریش، شرایط دیگری نیز وجود دارد که برای واجد شرایط بودن برای شهروندی از طریق تابعیت باید رعایت کنید، از جمله اینکه نباید اتهامات کیفری داشته باشید، باید مهارت های زبان آلمانی و دانش اولیه سیستم دموکراتیک را داشته باشید، و باید از نظر مالی مستقل باشید و غیره.

 

راه های دیگر برای دریافت شهروندی اتریش عبارتند از:

  • با اصل و نسب (یکی از والدین شهروند اتریش است).
  • با اعطای شهروندی از طریق دولت

 

آیا می توانم وسایل شخصی خود را به اتریش بیاورم؟

  • وسایل شخصی استفاده شده شما باید حداقل شش ماه در اختیار شما باشد، ممکن است نیاز به ارائه مدرک داشته باشید.
  • شما باید حداقل 12 ماه (یک سال) در محل اقامت فعلی خود زندگی کرده باشید.
  • شما نمی توانید هیچ یک از اقلام مستعمل وارد شده به اتریش را ظرف 12 ماه پس از اقامت خود در اتریش بفروشید.

 

وسایل شخصی شامل موارد زیر است:

  • مبلمان.
  • تن پوش.
  • وسایل شخصی.
  • لوازم خانگی.
  • کامپیوترها
  • دوچرخه.
  • موتور سیکلت.
  • ماشین ها.
  • مقدار محدود غذا و نوشیدنی.
  • حیوانات خانگی

 

اقلام ذکر شده در زیر اجازه ورود به اتریش را ندارند:

  • نوشیدنی های الکلی
  • تنباکو
  • سیگار
  • کامیون و وسایل نقلیه مشابه
  • اقلام و لوازم مورد استفاده در تولید

 

آیا می توانم با حیوانات خانگی به اتریش نقل مکان کنم؟

قوانین اتریش الزام می کند که تمام حیوانات خانگی که وارد این کشور می شوند باید قبل از سفر به این کشور میکروچیپ و واکسینه شوند. بنابراین به عنوان مالک باید مدارک خود را آماده داشته باشید.

برای ورود حیوانات خانگی خود به اتریش، باید شرایط زیر را رعایت کنید.

 

  • حیوانات خانگی شما باید با ریزتراشه مطابق با استاندارد ISO 11784 یا ضمیمه A استاندارد ISO 11785 شناسایی شوند.
  • حیوانات خانگی شما باید دارای گواهی اصلی هاری با امضای دامپزشک باشند.
  • حیوانات خانگی شما باید آزمایش آنتی بادی هاری انجام دهند که به عنوان تیتر نیز شناخته می شود (الزامی برای کشورهای دارای هاری بالا).
  • حیوانات خانگی شما باید گواهی سلامت داشته باشند.
  • حیوانات خانگی شما باید حداقل هفت ماهه باشند.
  • توله سگ ها و بچه گربه های کمتر از 12 هفتگی که در برابر هاری واکسینه نشده اند را فقط می توان از کشورهای اتحادیه اروپا به اتریش وارد کرد.

*اگر تصمیم دارید حیوانات خانگی خود را از طریق هوایی به اتریش بیاورید، باید قبل از سفر قوانین و مقررات را با شرکت هواپیمایی چک کنید.

 

محبوب ترین مناطق در اتریش برای مهاجران

در اینجا برخی از محبوب ترین مکان ها برای مهاجرت مهاجران در اتریش آورده شده است:

  • وین (Vienna)
  • اینسبروک (Innsbruck)
  • سالزبورگ (Salzburg)
  • فلدکیرش (Feldkirch)
  • گراتس (Graz)

 

وین (Vienna)

شهر وین چندین سال متوالی به عنوان با کیفیت ترین شهر جهان انتخاب شده ، تا بدانید مهاجرت به وین کاملاً ارزشش را دارد.

پایتخت اتریش نیز یکی از زیباترین شهرهای اروپاست که ترکیبی از فرهنگ، غذا و تاریخ دارد، وین مکان مناسبی برای خرید، غذا خوردن و گشت و گذار است.

وین همچنین یک گزینه عالی برای افرادی است که برای کار به اتریش مهاجرت می کنند زیرا تعادل بین کار و زندگی و کیفیت عالی زندگی را ارائه می دهد. شما از فضای زیبا، فرهنگ، ظرافت و زیبایی شهر شگفت زده خواهید شد.

از سوی دیگر، زندگی در وین می تواند گران باشد. این شهر یکی از گران ترین شهرهای اتریش به حساب می آید. شما می توانید حدود 850 یورو در ماه بدون احتساب اجاره بهای مایحتاج خود در زمان زندگی در وین خرج کنید.

 

اینسبروک (Innsbruck)

اینسبروک پنجمین شهر بزرگ اتریش و یک شهر جذاب است که به خاطر مناظر خیره کننده اش شناخته شده است. به لطف مناظر دراماتیک کوه های آلپ زیبا، اینسبروک به یک سرزمین عجایب زمستانی عالی برای افرادی که علاقه مند به مسابقات ورزشی زمستانی هستند تبدیل شده است. این شهر دارای محیط زندگی امن است و از نظر مسکن، آزادی کسب و کار و مراقبت های بهداشتی در رتبه بالایی قرار دارد.

با این حال، اینسبروک برای زندگی گران است. در واقع، گرانتر از وین است، بنابراین اگر قصد مهاجرت به اینجا را دارید، باید از نظر مالی شرایط خوبی داشته باشید.

 

سالزبورگ (Salzburg)

یکی دیگر از شهرهایی که منظره ای عالی از کوه های آلپ شرقی ارائه می دهد سالزبورگ است. در سالزبورگ، ترکیبی از تاریخ و فرهنگ و معماری زیبا را خواهید دید. زندگی در سالزبورگ پر جنب و جوش، رنگارنگ و با کیفیت است. اگر از هنر لذت ببرید و عاشق آن باشید، این شهر عالی است، زیرا این شهر زادگاه موتزارت است و در 60 سال گذشته، هنر و فرهنگ معاصر زیادی را تولید کرده است.

درست مانند بسیاری از شهرهای اتریش، سالزبورگ نیز به گروه شهرهای گران قیمت برای زندگی تعلق دارد. این به دلیل قیمت بالای اجاره است که بسته به نوع و موقعیت آپارتمان می تواند از 550 یورو تا 1500 یورو برسد.

 

فلدکیرش (Feldkirch )

با حرکت به بخش غربی اتریش، شهر زیبای قرون وسطایی فلدکیرش را خواهید دید. این شهر مکانی محبوب در میان بازنشستگانی است که می خواهند از جادوی یک شهر قدیمی و معماری اتریشی لذت ببرند. همچنین جایگزین ارزان تری برای مهاجرت به اتریش به جای شهرهای بزرگ و گران است.

زمانی که در فلدکیرش هستید می توانید از ساختمان های قدیمی، فواره های جذاب و قلعه زیبای شاتنبورگ استفاده شوید.

 

گراتس (Graz)

گراتس با بیش از 400000 نفر، دومین شهر بزرگ اتریش، پس از وین است. این شهر به دلیل داشتن دانشگاه های بسیار عالی، انتخابی مشهور در میان دانشجویان است. گراتس پذیرای دانشجویان از هر نقطه از جهان است و شرایط تحصیلی عالی را ارائه می دهد.

در گراتس، شما در یک محیط امن زندگی خواهید کرد زیرا سطح جرم و جنایت در شهر بسیار پایین است، بنابراین نگران امنیت نخواهید بود.

 

موسسه مهاجرتی راشابین ارائه دهنده خدمات مهاجرتی، اقامت و تابعیت کشور اتریش در مشهد، آماده ارائه مشاوره و انجام خدمات مهاجرت به اتریش می باشد.

اگر به دنبال وکیل مهاجرت به اتریش در مشهد می باشید، می توانید با تماس با مشاورین ما راه های مهاجرت به اتریش را بررسی کنید و گامی صحیح برای اخذ اقامت و تابعیت کشور اتریش بردارید.