جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

مهاجرت به سوئد

مهاجرت به سوئد

اگر تبعه غیر اتحادیه اروپا هستید و می خواهید در سوئد کار کنید، به مجوز کار نیاز دارید. سوئد چهارمین کشور اروپایی است که ویزای جستجوی کار را برای رفع کمبود نیروی کار راه اندازی کرده است. این بدان معناست که اکنون می توانید بدون پیشنهاد کار قبل از ورود به سوئد درخواست ویزا دهید.
5/5 - (2 امتیاز)

مهاجرت به سوئد

جای تعجب نیست که سوئد یکی از مقاصد اصلی مهاجرت در اروپا است. این کشور زیبای اسکاندیناوی هر ساله پذیرای حدود 100,000 مهاجر است.

سوئد یک کشور اروپایی است که در شمال اروپا واقع شده است. بر اساس آمار، جمعیت پادشاهی سوئد بالغ بر 10 میلیون نفر است. زبان سوئدی زبان رسمی این کشور است. مساحت کشور سوئد 449,964 کیلومتر مربع است. واحد پول رسمی این کشور کرون سوئد (SEK) است و سوئد عنوان بزرگترین کشور جمعیتی کشورهای شمال اروپا را دارد.

مناظر خیره کننده، مردم مهربان، رفاه و استانداردهای زندگی تنها برخی از دلایلی است که باعث می شود مردم به سوئد مهاجرت کنند.

 

آیا برای مهاجرت به سوئد به ویزا نیاز دارم؟

اگر شهروند اتحادیه اروپا / منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس هستید نیازی به ویزا ندارید. اتباع ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، کانادا، استرالیا و ژاپن نیز می توانند بدون ویزا وارد سوئد شوند. اما کشورهای دیگر از جمله ایران برای ورود به کشور سوئد نیاز به ویزا دارند که قبل از رفتن به این کشور باید آن را از طریق یکی از روش های مهاجرتی که برای کشور سوئد تعریف شده است دریافت کنند.

 

در اینجا مواردی که باید هنگام مهاجرت به سوئد رعایت کنید به ترتیب زمانی آورده شده است

  1. اجازه اقامت بگیرید.

اولین کاری که باید انجام دهید دریافت مجوز اقامت است. معمولاً سوئد قبل از ورود به این کشور نیاز به اخذ مجوز دارد. شما می توانید برای اجازه اقامت از طریق یکی از روش های مهاجرتی درخواست دهید. آژانس مهاجرت سوئد (Migrationsverket) مسائل مربوط به مهاجرت، ویزا، مجوزها و شهروندی را مدیریت می کند.

اجازه اقامت را می توان برای مقاصد کار، الحاق خانواده یا تحصیل دریافت کرد. بنابراین، باید مطمئن شوید که حتما شغلی پیدا کرده اید یا واجد شرایط دریافت ویزای خانوادگی برای مهاجرت به سوئد هستید.

 

  1. ثبت نام در سازمان مالیاتی

مهمترین شرط به عنوان یک مقیم جدید ثبت نام در اداره مالیات سوئد (Skatteverket) است. این فرآیند ثبت نام (folkbokföring) تضمین می کند که برای جمع آوری مالیات، شناسایی شخصی، نظارت بر وضعیت تاهل، اطلاعات آدرس پستی و مسائل مربوط به بیمه به سیستم این کشور اضافه شده اید.

پس از ثبت نام، یک شماره شناسایی شخصی منحصر به فرد “personnummer” دریافت خواهید کرد که برای دریافت خدمات مراقبت های بهداشتی، افتتاح حساب بانکی، خرید آنلاین یا دریافت حقوق مورد نیاز است.

 

  1. خانه ای پیدا کنید.

هر چه زودتر شروع به پیدا کردن خانه کنید، توصیه می شود قبل از مهاجرت به سوئد به دنبال آپارتمان بگردید زیرا در اکثر شهرها کمبود آپارتمان اجاره ای وجود دارد به خصوص اگر در شهرهای بزرگی مانند استکهلم, گوتنبرگ یا مالمو زندگی می کنید.

می توانید در سوئد خانه های «دست اول» یا «دست دوم» اجاره کنید. دست اول (första hand) به معنای امضای قرارداد با مالک ساختمان است، در حالی که دست دوم (andra hand) به معنای امضای قرارداد با شخصی است که نماینده مالک آپارتمان است یا قرارداد دست اول در آپارتمان دارد.

در شهرهای بزرگ، گرفتن قرارداد دست اول به طور کلی نیازمند چندین سال ماندن در صف است.

برای قراردادهای اجاره دست دوم، وب سایت های اختصاصی زیادی وجود دارد. اکثر آگهی ها به زبان سوئدی هستند، اما برخی از آنها را به زبان انگلیسی نیز خواهید یافت.

اگر به عنوان دانشجو به سوئد مهاجرت می کنید، ابتدا با دانشگاهی که در آن تحصیل خواهید کرد چک کنید. برخی از دانشگاه ها مسکن تضمینی برای دانشجویان بین المللی فراهم می کنند، اما نه همه. اکثر دانشگاه ها دارای نوعی خدمات خوابگاهی هستند.

 

  1. کارت شناسایی بگیرید

هنگامی که شماره هویت شخصی خود را دریافت کردید، دریافت کارت شناسایی سوئدی (identitetskort یا ID-kort) از اداره مالیات سوئد مرحله ای ضروری  است.

کارت شناسایی سوئدی بمنزله شناسایی شما در سراسر کشور است. این کارت برای افتتاح حساب بانکی، استفاده از کارت های اعتباری، دریافت بسته ها، حضور در مطب های پزشک و غیره استفاده می شود. می توانید کارت شناسایی را از اداره مالیات سوئد دریافت کنید.

 

  1. یک حساب بانکی باز کنید

این یکی کاملا ساده است: اول، مراحل دو و چهار را انجام دهید! پس از ثبت نام و دریافت کارت شناسایی، می توانید نسبت به افتتاح حساب بانکی اقدام کنید. افتتاح حساب بانکی سوئدی معمولاً به کارت شناسایی سوئدی یا حداقل یک شماره هویت شخصی سوئدی به اضافه یک پاسپورت معتبر نیاز دارد.

بانک به شما کمک می کند تا کارت های اعتباری و خدمات بانکی مورد نیاز خود را دریافت کنید. حساب بانکی برای قبوض و حقوقی که معمولاً به صورت آنلاین پرداخت می شود بسیار مفید است.

همچنین، مطمئن شوید که برنامه BankID را روی گوشی هوشمند دانلود کرده و از بانک سوئدی که انتخاب کرده اید، یک BankID سفارش دهید. بانک ID برای زندگی در سوئد بسیار مهم است. پس از داشتن شناسه بانکی، پیشنهاد می کنیم برنامه Swish را نیز دانلود کنید.

 

  1. شغلی پیدا کنید یا کسب و کاری راه اندازی کنید

اگر اجازه اقامت شما به شما اجازه کار در سوئد را نیز می دهد، باید در آژانس کاریابی دولتی سوئد (Arbetsförmedlingen) ثبت نام کنید تا در جستجوی شغل مناسب برای خود کمک بگیرید.

اگر می‌خواهید شرکت خود را راه‌اندازی کنید (eget företag)، باید از طریق سازمان مالیاتی برای اهداف مالیاتی، یک وضعیت F-skatt ( F مخفف företagare – کارآفرین است.) دریافت کنید. همچنین می توانید نام شرکت خود را از طریق اداره ثبت شرکت های سوئدی (Bolagsverket) ثبت کنید.

 

  1. مهدکودک یا مدرسه پیدا کنید.

اگر فرزند دارید، گزینه های مختلف موجود را بررسی کنید و با شورای شهر محلی خود تماس بگیرید تا مراحل ثبت نام را شروع کنید.

 

  1. زبان سوئدی را یاد بگیرید.

منتظر تکمیل مراحل قبلی نباشید. از امروز شروع کنید!

درک اولیه زبان سوئدی به شما کمک می کند تا جایگاه خود را در جامعه سوئد پیدا کنید. هنگامی که یک شماره هویت شخصی سوئدی دارید، می توانید در دوره های رایگان زبان سوئدی که توسط برنامه دولتی سوئدی برای مهاجران (SFI) Swedish for Imigrants ترتیب داده شده است، ثبت نام کنید.

 

  1. در سوئد مالیات بپردازید.

سوئد به سیستم رفاه اجتماعی توسعه یافته اش شناخته شده است سیستم رفاه اجتماعی سوئد از طریق مالیات تامین می شود. اگر به سوئد مهاجرت کنید باید با پرداخت مالیات به تامین مالی آن کمک کنید. مالیات با درآمد شما متفاوت است. به عنوان مثال، اگر در یک شرکت کار می کنید، مالیات ها به طور خودکار هر ماه توسط اداره مالیات سوئد از حقوق شما کسر می شود. اگر خوداشتغال هستید، باید مالیات خود را خودتان محاسبه کرده و به مقامات مالیاتی سوئد بپردازید.

 

10. گواهینامه رانندگی سوئدی بگیرید

اگر قصد دارید در سوئد رانندگی کنید، بررسی کنید که آیا می توانید از گواهینامه فعلی خود (körkort) استفاده کنید یا به گواهینامه جدید نیاز دارید. با قوانین جاده ای سوئد، علائم و مقررات راهنمایی و رانندگی آشنا شوید.

پس از یک سال اقامت، معمولاً باید گواهینامه رانندگی سوئدی را دریافت کنید. برای این کار، با اداره حمل و نقل سوئد (Trafikverket) تماس بگیرید.

 

مهاجرت به سوئد

 

آیا مهاجرت به سوئد دشوار است؟

روند مهاجرت به سوئد برای شهروندان اتحادیه اروپا،  منطقه اقتصادی اروپا دشوار نیست.

شهروندان اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا حق کار، تحصیل، راه اندازی کسب و کار و زندگی در سوئد را دارند. پس از ورود به سوئد، آنها باید با اداره مالیات سوئد تماس بگیرند تا در ثبت ملی ثبت نام کنند و یک شماره شناسایی شخصی دریافت کنند. برای دریافت اقامت، آنها باید اثبات کنند که درآمد کافی برای زندگی خود در این کشور را دارند.

برای اتباع غیر اتحادیه اروپا مانند ایران، روند مهاجرت به سوئد پیچیده تر است. شما باید برای اجازه کار سوئد یا هر ویزا دیگری که منجر به اجازه اقامت در سوئد می شود (خانواده، سرمایه گذاری و غیره) درخواست دهید، که تنها در صورت داشتن پیشنهاد شغلی از یک کارفرما در سوئد می توانید آن را دریافت کنید.

 

مزایا و معایب مهاجرت به سوئد

چند نکته وجود دارد که باید قبل از مهاجرت به سوئد در نظر بگیرید تا به شما کمک کند تصمیم بگیرید آیا این کشور برای شما مناسب است یا خیر:

مزایا معایب
آموزش رایگان یا کم هزینه مالیات های بالا
محیط کار عالی هزینه بالای زندگی
مزایای اجتماعی بزرگ کمبود مسکن
مراقبت های بهداشتی با کیفیت بالا در صورت مهاجرت به سوئد، شهریه رایگان وجود ندارد
برابری و آزادی جنسیتی سیستم رفاهی عالی
نرخ پایین جرم و جنایت آب و هوای سرد و طولانی
کمبود مناطق شهری

 

آیا می توانم تابعیت دوگانه سوئد را دریافت کنم؟

بله، شما می توانید تابعیت دوگانه بگیرید. اگر شهروند سوئد شوید و کشورتان اجازه دهد، می توانید تابعیت سوئد را نیز داشته باشید. اما اگر کشور شما تابعیت دوگانه را نمی دهد، باید ملیتی را که می خواهید حفظ کنید انتخاب کنید.

 

محبوب ترین مناطق در سوئد برای مهاجران

به این فکر می کنید که به کجا در سوئد مهاجرت کنید؟ در اینجا پنج مورد از محبوب ترین مکان ها برای مهاجران در سوئد آورده شده است:

 

  • استکهلم (Stockholm)

استکهلم پیشرو در نوآوری و پایداری و یکی از محبوب ترین شهرهای سوئد است. پایتخت سوئد کیفیت زندگی عالی، فرصت های شغلی عالی و طیف وسیعی از فرهنگ ها را برای به اشتراک گذاشتن در اختیار مهاجران قرار می دهد.

 

  • گوتنبرگ (Gothenburg)

گوتنبرگ دومین شهر بزرگ سوئد است که توسط طبیعتی زیبا احاطه شده است. ارزان تر از استکهلم است و آموزش با کیفیت بالا و سیستم مراقبت های بهداشتی خوبی را ارائه می دهد.

 

  • مالمو (Malmo)

مالمو به خاطر پارک های زیبا و مردم صمیمی اش شناخته شده است. این شهر چند فرهنگی برای زندگی بسیار مقرون به صرفه است و معمولاً مهاجران مشکلی برای هماهنگی با مردم محلی ندارند.

 

  • اوپسالا (Uppsala)

اوپسالا شهری زیبا با رتبه های بالا در مسکن، مراقبت های بهداشتی و ایمنی، برای مهاجرانی که می خواهند زندگی مقرون به صرفه ای داشته باشند، عالی است. اوپسالا شهری لیبرال و دارای تنوع مذهبی، نژادی، اقتصادی و فرهنگی است.

 

  • سولنا (Solna)

سولنا یکی از بهترین مکان ها برای زندگی در سوئد محسوب می شود. این شهر پرجنب‌وجوش فرصت‌های شغلی بسیار خوبی را ارائه می‌دهد و به پایتخت شهر استکهلم نزدیک است.

 

مهاجرت به سوئد

 

سوالات متداول

  • آیا مهاجرت به سوئد آسان است؟

شهروندان کشورهای اتحادیه اروپا / منطقه اقتصادی اروپا حق اقامت در سوئد را دارند و به طور کلی مهاجرت به این کشور شبه جزیره ای برایشان آسان است. اتباع غیر اتحادیه اروپا / منطقه اقتصادی اروپا  قبل از ورود نیاز به اخذ ویزا از این کشور دارند.

 

  • آیا می توانم بدون کار به سوئد مهاجرت کنم؟

اگر تبعه غیر اتحادیه اروپا هستید و می خواهید در سوئد کار کنید، به مجوز کار نیاز دارید. سوئد چهارمین کشور اروپایی است که ویزای جستجوی کار را برای رفع کمبود نیروی کار راه اندازی کرده است. این بدان معناست که اکنون می توانید بدون پیشنهاد کار قبل از ورود به سوئد درخواست ویزا دهید.

 

  • آیا یافتن کار در سوئد آسان است؟

فرآیند یافتن کار در سوئد ممکن است دشوار باشد، اما با کمک منابع آنلاین و صحبت با مشاور مهاجرتی، این امکان وجود دارد که بتوانید در فرآیند یافتن کار بهتر اقدام کنید. بسیاری از شرکت ها در سوئد فقط کارمندانی را استخدام می کنند که دارای ویزای کاری معتبر یا مجوز اقامت باشند.

 

  • کدام شغل در سوئد مورد تقاضا است؟

پرستاری: خدمات مراقبت های بهداشتی مهم ترین و همیشه مورد تقاضا هستند و نیاز دائمی به پرستاران واجد شرایط در سوئد وجود دارد زیرا سیستم مراقبت های بهداشتی این کشور به آنها بستگی دارد.

تدریس: آموزش و پرورش در همه جا بسیار مورد توجه قرار می گیرد، به همین دلیل تقاضای زیادی برای معلمان واجد شرایط در تمام سطوح آموزشی وجود دارد.

 

  • اگر فقط انگلیسی صحبت کنم می توانم در سوئد کار پیدا کنم؟

مهاجرانی که به دنبال شغل در سوئد هستند، اگر سوئدی صحبت کنند، بیشترین موفقیت را خواهند داشت، اما مشاغلی برای افرادی که فقط انگلیسی زبان هستند وجود دارد. در دسترس ترین صنایع برای مهاجران شامل آموزش و گردشگری است، اما کارگران بسیار ماهر نیز می توانند فرصت هایی را در سوئد به زبان انگلیسی بیابند.

 

  • چه مشاغلی در سوئد بهترین درآمد را دارند؟

جراحان / پزشکان. محدوده پرداخت: 88,900 کرون تا 255,000 کرون.

قضات. محدوده پرداخت: 74,700 کرون تا 214,000 کرون.

وکلا. محدوده پرداخت: 60,500 کرون تا 173,000 کرون.

مدیران بانک ها، افسران اجرایی، مدیران ارشد مالی و اساتید نیز از درآمد بالایی برخوردارند.

 

  • آیا یادگیری زبان سوئدی سخت است؟

یادگیری زبان سوئدی برای انگلیسی زبانان آسان‌تر است، اگرچه تسلط بر تلفظ ممکن است کمی طول بکشد، قوانین دستور زبان سوئدی و ساختار جمله خیلی پیچیده نیستند.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط مهاجرت به سوئد در مشهد می توانید با شماره تماس درج شده در سایت با مشاورین موسسه مهاجرتی در مشهد (راشابین) تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *