جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان راهی عالی و آسان برای ورود به بازار کار بین المللی است.با وجود اینکه دانشگاه های آلمان در میان بهترین موسسات آموزش عالی در سطح جهان است، اما هزینه های تحصیل در این کشور پایین تر از بسیاری از کشورهای دیگر است. در اکثر ایالت های آلمان، شما به هیچ وجه نیازی به پرداخت شهریه ندارید. شما فقط نیاز به پرداخت هزینه کوچکی برای کمک هزینه های تحصیلی دارید، این هزینه ترم بین موسسات آموزش عالی متفاوت است و بین 100 تا 350 یورو است.

لینک کوتاه

https://rashabin.com/?p=542

اخرین مقالات

5/5 - (5 امتیاز)

تحصیل در آلمان

سیسم آموزشی آلمان بدلیل دقت و سختگیری بالا، یادگیری تجربی و کاربردی و تعهد به پیشرفت فردی اشخاص نسبت به بقیه کشورها متمایز است.

مقررات سیستم آموزشی آلمان، مراحل کلیدی آن و جزئیات کمک کننده و مفید دیگر برای کسانیکه به تحصیل در آلمان می اندیشند را مورد بررسی قرار دهیم.

از سیستم آموزش آلمان، یک سری اطلاعات کلی اما بسیار آسان در اختیار شما قرار دادیم تا باتوجه به شرایط تحصیل در آلمان تصمیمات و مشورت های بهتری دریافت کنید.

 

دوره های تحصیلی در کشور آلمان

سیستم آموزشی آلمان بدلیل اینکه محصلان را ابتدا به ساکن، با توجه به مسیر و مراحل تحصیلی دسته بندی کرده است در اروپا منحصر به فرد است.

  1. دوره تحصیلی اجباری: تمامی کودکان از سنین شش تا پانزده سال ملزم به شرکت در مدرسه ابتدایی و مدرسه متوسطه بصورت تمام وقت هستند.
  2. کشور آلمان تاکید بسیاری بر دوره های آموزش فنی و حرفه ای( یادگیری مهارت های هدفمند و عملی مرتبط به کار و تحصیل) دارد: بیش از 15 درصد از افراد در کشور آلمان در سنین بین 25-34 سال دارای مدرک آموزش عالی فنی و حرفه ای به عنوان مدارک عالی خود می باشند که شش درصد بالاتر از میانگین کشور های عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی است. (سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در پاریس مستقر است که در سال 1960 با امضای یک کنسوانسیون21 ماده ای توسط کشور های اتریش،بلژیک،کانادا، دانمارک،فرانسه،آلمان، یونان، ایسلند،ایرلند، لوکزامبورگ، هلند، نروژ، پرتغال، اسپانیا، سوئد، سوئیس، ترکیه، انگلیس و آمریکا تاسیس شد.)
  3. تصیحلات عالی به صورت رایگان در آلمان یا تحصیل با توان مالی کم در آلمان، مورد توجه دانشجویان خارجی و داخلی قرار گرفته

سیستم آموزشی آلمان مشتکل از پنج سطح اصلی است:

  1. آموزش پیش دبستانی
  2. تحصیلات ابتدایی
  3. آموزش متوسطه
  4. تحصیلات عالی یا دانشگاهی
  5. تحصیل بزرگسالان

 

سازوکار نظام تحصیلی آلمان به چه صورت است؟

سیستم آموزشی آلمان در چهارچوب قانون اساسی و پایه عمل می کند. در سطح نظام حکومتی فدرال ، وزارت آموزش و تحقیقات فدرال در مسائل آموزشی و تحصیلی نقش هماهنگ سازی و حمایت کننده دارد.

با این وجود تحصیل در کشور آلمان در درجه اول تحت مسئولیت انحصاری ایالت های آلمان می باشد. هر ایالت وزارت آمورش مخصوص به خود و یا اداره مسئول همتراز جهت تدابیرآموزشی و قانون گذاری در محدوده اختیارات قضایی خود دارد. این ادارات مسئول، در سطح ایالتی، بسیاری از جنبه های آموزشی همچون برنامه تحصیلی و آموزشی، صلاحیت استادان و سازماندهی آموزشگاه ها را معین می کنند.

در پی ساختاربخشی فدرال ، قانونگذاری تحصیلی و مقررات در ایالات مختلف کشور آلمان در مواردی همچون تدابیر تحصیلی و الگو های آموزشی متفاوت می باشند.

دوره تحصیلی اجباری در آلمان: دوره تحصیلی اجباری الزامات ابتدایی جهت تضمین برخوردار بودن هر کودک از مزایای آموزشی می باشد. تمامی کودکانی که به سن شش سالگی در آلمان می رسند تحصیلات خود را از مدارس شروع کنند. دوره نه ساله آموزشی و تمام وقت خود را در مدارس عالی و دوره آموزشی تمام وقت برای آموزش ابتدایی ضرورت دارد و به پایان می رسانند.

پس از اتمام دوره تحصیلی اجباری آن دسته از محصلان که دوره های تحصیلی را بصورت تمام وقت در مدارس همگانی و یا هنرستان فنی و حرفه ای ادامه ندادند، بایستی بصورت نیمه وقت در دوره آموزش متوسطه تحصیل کنند که بطور معمول سه سال به طول می انجامد.

دوره تحصیلی اجباری برای کودکان و جوانان با نقص عضو نیز اعمال می شود. باتوجه به نیازهای آموزشی خاص، میتوانند در مدارس عادی با کودکان هم سن خود بدون ناتوانی جسمی به تحصیل بپردازند.

در ادامه به سازوکار آموزشی آلمان که در پنج سطح کلی است می پردازیم:

  1. آموزش پیش دبستانی: این دوره اختیاری می باشد اما بطور گسترده ای کودکان در ابن دوره شرکت می کنند. بطور معمول کودکان مهدکودک را در سنین سه تا چهارسال و با تمرکز بر تعاملات اجتماعی و دانش و مهارتهای ابتدایی آغاز می کنند.
  2. تحصیلات ابتدایی: این دوره از سن شش سالگی شروع شده و شامل چهار طبقه بندی است ( این دوره در برلین و براندنبورگ شامل شش سطح می باشد)، این سطح آغازگر دوره تحصیلی اجباری میباشد و هدف از این سطح گذار از کودکستان و شروع آموزش رسمی است.
  3. آموزش متوسطه: در آلمان دوره متوسطه به دو سطح  یک و دو تقسیم می شود که آماداه سازی دانش آموزان جهت صلاحیت های فنی و حرفه ای یا آموزش عالی شناسایی شوند.
  4. آموزش عالی دانشگاهی: آموزش عالی در آلمان شامل دانشگاه ها ، کالج ها و آکادمی های فنی و حرفه ای با هدف ارائه مدارک دوره های آموزشی فنی و حرفه ای و یا عالی است. این دوره بدلیل کیفیت آموزشی و فرصت های تحقیقاتی بسیار مورد توجه می باشد.
  5. تحصیلات تکمیلی بزرگسالان: تحصیلات تکمیلی بزرگسالان در آلمان ورکشاپ ها و دوره های آموزشی که به مدرک تحصیلی وابستگی ندارند را جهت مهارت افزایی و یادگیری مداوم و پیوسته ارائه می دهد. این دوره جهت خدمت رسانی به اشخاص مختلف و با هدف بهسازی رشد فردی و تخصصی افراد می باشد.

 

تحصیل در مقطع لیسانس

ابتدا باید تصمیم بگیرید که چه رشته تحصیلی در مقطع لیسانس برای شما ایده آل است و در چه دانشگاهی می خواهید تحصیل کنید. در آلمان، دانشگاه ها و برنامه های تحصیلی زیادی برای دانشجویان بین المللی وجود دارد که طیف وسیعی از رشته ها را پوشش می دهند.

ساختار و ماژول های مطالعاتی این دوره ها به صورت رایگان برای دانشجویان قابل دسترسی است، بنابراین شما می توانید الزامات تحصیلی خود را با برنامه های کارشناسی آنها مقایسه کنید.

 

تحصیل در آلمان سطح لیسانس

 

هنگام انتخاب دانشگاه و برنامه لیسانس، پیشنهاد می کنیم دو نکته را در نظر بگیرید:

  1. دانشگاه و مکان آن
  2. محتوای دوره ها

اولی تا حد زیادی نشان دهنده هزینه کلی تحصیل و اشتغال شما خواهد بود. در صورتی که دانشگاه مدنظر در یک شهر بزرگ باشد، هزینه های زندگی بسیار تحت تاقیر قرار می گیرد.

دومی، درک شما از محتوای دوره، شک و تردیدهایی را که ممکن است در مورد آنچه می خواهید مطالعه کنید برطرف می کند و به شما کمک می کند تصمیم بگیرید کدام درس با خواسته های شما مطابقت دارد.

دوره هایی در زمینه حرفه ای شما ارائه شود، اما برنامه درسی آن ممکن است کاملاً با اهداف تحصیلی شما مطابقت نداشته باشد.

به عنوان مثال، ماژول های مطالعه دوره انتخابی شما ممکن است هر موضوعی را که مایل به یادگیری آن هستید پوشش دهد، اما شما علاقه بیشتری به برگزاری جلسات عملی بیشتری داشته باشید.

 

الزامات دوره تحصیلی تان را بررسی کنید

بعد از تصمیم گیری جهت ادامه تحصیل در مقطع لیسانس باید شرایط ورود را مورد بررسی قرار دهید.

اولین راهکار مراجعه به سایت اصلی دانشگاه می باشد که نیازمند ترجمه دقیق مطالب است که وقت بسیاری را تلف می کند.

دومین راهکار که اسان و بی دردسر است مشورت با یک وکیل مهاجرت خوب در مشهد اشت که راشابین یک انتخاب درست است.

با پر کردن فرم مخصوص رزومه، به صورت دقیق راهنمایی های لازم در این خصوص دریافت می کنید.

به خاطر داشته باشید که این مرحله بسیار مهم است زیرا در این مرحله جزییات بسیار حائز اهمیت می باشد.

 

مدارک مورد نیاز برای درخواست پذیرش در مقطع لیسانس

نسبت به انتخاب دانشگاه، شرایط پذیرش و مدارک نیز کمی تغییر می کند

موارد ذیل شرایط اصلی برای درخواست پذیرش تحصیلی لیسانس در آلمان هستند:

  • مدارک تحصیلی دبیرستان
  • ریز نمرات دبیرستان
  • صلاحیت ورودی
  • مدرک زبان آلمانی ب2
  • انگیزه نامه یا موتیویشن لتر
  • کپی مدارک شناسایی

پس از آمده سازی مدارک، می توانید خود را برای درخواست پذیرش لیسانس در آلمان آماده کنید.

تحصیل در مقطع فوق لیسانس

سیستم آموزش عالی آلمان در سراسر جهان مشهور است و با طیف متنوعی از برنامه های کارشناسی ارشد خود، دانشجویان را از سراسر جهان به خود جذب می کند. ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان امکان دسترسی به منابع دانشگاهی درجه یک، فرصت های تحقیقاتی را فراهم می کند.

قبل از درخواست، دانستن شرایط پذیرش بسیار مهم است که بر اساس دانشگاه، برنامه و پیشینه تحصیلی که قبلا داشته اید متفاوت است.

این راهنما پیش نیازهای عمومی و فرآیند درخواست را بررسی می‌کند و اطلاعاتی را برای کمک به دانشجویان مشتاق در تصمیم‌گیری آگاهانه و افزایش شانس موفقیت ارائه می‌دهد.

 

شرایط عمومی پذیرش برای رشته های کارشناسی ارشد در آلمان

داشتن مدرک کارشناسی در رشتبه مرتبط، از اصلی ترین مدارک مورد نیاز جهت پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد می باشد.

شما می توانید برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد حتی قبل از اتمام دوره لیسانس خود اقدام کنید. با این حال، پس از اتمام دوره لیسانس باید مدرک را ارسال کنید.

توجه داشته باشید که قبل از هرکاری باید مطمعن شوید که آیا مدرک لیسانس شما توسط دانشگاه آلمانی به رسمین شناخته می شود یا خیر

شما می توانید به این منظور با مشاورین مهاجرتی ما در مشهد تماس بگیرید.

 

عوامل متفرقه در پذیرش آلمان:

  • گواهینامه و کارنامه تحصیل در مقطع کارشناسی:
    شما باید مدارک رسمی را ارائه دهید که نشان دهنده تحصیلات تکمیل شده شما در مقطع کارشناسی باشد، از جمله گواهی پایان دوره و ریز نمرات تحصیلی.
  • مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی:
    برخی از رشته های رقابتی ممکن است به جزئیات بیشتری در مورد مدارک تحصیلی شما بویژه مدارک تحصیلات متوسطه، برای دانشجویان بین المللی نیاز داشته باشند.
  • مصاحبه کردن:
    دانشگاه های آلمان ممکن است با متقاضیان مصاحبه ای ترتیب دهند تا در مورد درخواست ها و تجربیات خود صحبت کنند. معمولا مصاحبه ها به صورت کاملا رسمی از طریق پلتفرم های همانند اسکایپ برای دانشجویان بین المللی صورت می گرد. که اکثر این سخت گیری ها برای دانشگاه های رقابتی است.
  • آزمون های ورودی اضافی:
    این اغلب در دانشگاه‌های رقابتی اتفاق می‌افتد، جایی که ممکن است از شما بخواهند یک آزمون را امتحان دهید. یا در یک آزمون استاندارد پذیرش کارشناسی ارشد، به عنوان بخشی از فرآیند درخواست پذیرش شرکت کنید.
    توجه داشته باشید، موارد گفته شده نسبت به دانشگاه و رشته های تحصیلی امکان تغییر دارد.

برخی از مشاغل تحت نظارت، مانند حقوق و پزشکی، ممکن است برای اطمینان از سازگاری آموزش های قبلی، نیاز به آزمون های ورودی خاصی داشته باشند.

علاوه بر این، مدارس کسب و کار و برنامه های MBA ممکن است نمرات خاصی را در آزمون های بین المللی مانند GMAT یا GRE درخواست کنند.

ضروری است که قبل از هر اقدامی با مشاورین متخصص در زمینه مهاجرت تحصیلی آلمان مشورت نمایید، تا شما را در جهت انتخاب دوره های مناسب کمک نمایند.

همین حالا می توانید با تماس با مشاورین موسسه مهاجرتی راشابین شرایط خود را برای مهاجرت تحصیلی به آلمان یا از طریق مهاجرت کاری به آلمان و … ارزیابی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *