جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

ثبت شرکت در عمان

کشور عمان قوانین و مقررات سازگار با تجارت جهانی را برای تشویق سرمایه گذاری خارجی اجرا کرده است. چارچوب قانونی برای حمایت از حقوق سرمایه گذاران و ارائه یک سیستم شفاف و کارآمد برای ثبت و فعالیت شرکت در این کشور طراحی شده است. و همین امر باعث شده است تا این کشور به مقصدی جذاب برای فعالان حوزه اقتصادی و متخصصان اجرایی و کارگران تبدیل شود.

ثبت شرکت در عمان
5/5 - (4 امتیاز)

ثبت شرکت در عمان

عمان سومین کشور بزرگ در شبه جزیره عربستان با کارآفرینی و تجارت خارجی است. تجارت دریایی از زمان های قدیم در عمان وجود داشته که برای ارتباط با آفریقا و اروپا و چین مورد استفاده قرار می گرد.

قبل از کشف نفت و گاز، عمان عمدتاً یک اقتصاد روستایی و کشاورزی بود که بر پایه شیلات و کشاورزی بود. زمانی که نفت در سال 1964 کشف شد، عمان به تدریج از اقتصاد کشاورزی و تولیدی مبتنی بر نفت خارج شد و صادرات نفت بر بورس دولتی عمان مسلط شد.

عمان در عین حفاظت از میراث فرهنگی خود، توسعه اقتصادی سریعی را تجربه کرده است و منبع دائمی انگیزه برای سرمایه گذاران خارجی برای تجارت در عمان بوده است.

رهبر کشور عمان، سلطان قابوس بر روس صنعتی سازی تمرکز ویژه ای کرده تا وابستگی خود را نسبت به نفت و گاز به حداقل برساند و این برنامه به صورت فعال در عمان درحال اجراست

 

ثبت شرکت در عمان

شروع به تأسیس یک نهاد شرکتی در عمان مستلزم درک درستی از فرآیند دقیق ثبت شرکت در این کشور است. سلطان نشین عمان، با اقتصاد قوی و موقعیت استراتژیک خود، یک محیط فریبنده برای سرمایه گذاری های تجاری ارائه می دهد.

جهت ثبت شرکت در عمان نیاز مند رعایت یکسری از دستوران های وزارش بازرگانی، صنعت و تشویق سرمایه گذاری هستیم.

با توجه به اینکه محدودیت هایی برای مالکین خارجی در نظر گرفته شده، ساختار های تجاری از شرکت ها با مسئولیت LLC تا شرکت های سهامی، نیازمند یک تفکر دقیق است.

 

دلایل ورود به عمان

افراد به دلایل مختلفی برای ثبت شرکت در عمان به آنجا می روند. بهتر است قبل از هر اقدامی تکلیف خود را روشن کنید تا بسته به انتخاب شما پیشنهاد مناسب تری به شما بدهیم:

  • برخی از محیط تجاری کشورشان ناامید هستند و می خواهند شروع جدیدی در کسب و کار خود داشته باشند. آنها امیدوارند شانس کاری خود را دوباره در یک محیط جدید امتحان کنند.
  • بسیاری از افراد در کشورهای مختلف زندگی کرده اند که تجربه های سخت و سنگینی از تنهایی تا کار و … دارند، پس از تحقیق دقیق عمان را یک انتخاب درست دانستند.
  • برخی می خواهند ارزش ملک خود را با خرید ملک در کشور عمان یا … حفظ کنند و برای آینده خود و فرزندانشان برنامه ریزی کنند.
  • برخی به دنبال یک کشور آرام برای سال های بازنشستگی خود هستند و اگرچه نیازی به کار ندارند، اما ممکن است بخواهند یک تجارت داشته باشند، عمان بهترین مقصد برای آنها برای ادامه زندگی است.
  • برخی از عمان به عنوان یک کشور واسطه برای صادرات و واردات استفاده می کنند، شرکت های موفقی در کشور خود دارند و قصد دارند تجارت خود را به کشورهای دیگر توسعه دهند.
  • برخی دیگر نیز قصد مهاجرت به اروپا را دارند و می دانند که ثبت شرکت و اقامت در عمان این روند را تسهیل می کند.

بنابراین بهتر است بدانید که چرا به عمان می روید. زیرا بخش بزرگی از مشکل با این سوال حل می شود. این کار را بدون برنامه ریزی و به تنهایی و بر اساس توصیه دیگران انجام ندهید، بهتر است برای این کار از مشاوران خبره که تجربه ثبت شرکت در عمان را دارند و به شرایط کار و زندگی در این کشور واقفند استفاده نمایید.

 

ثبت شرکت در عمان

 

دلایل گرفتن مجوز شرکت در کشور عمان:

  • موقعیت استراتژیک

موقعیت استراتژیک عمان در تقاطع شبه جزیره عربستان آن را به مرکزی ایده آل برای فعالیت های تجاری تبدیل کرده است. نزدیکی آن به بازارهای کلیدی در خاورمیانه، آفریقا و آسیا امکان دسترسی آسان شرکت ها به طیف متنوعی از بازارها را فراهم می کند.

 

  • قوانین تجارت لیبرال

عمان قوانین و مقررات سازگار با تجارت جهانی را برای تشویق سرمایه گذاری خارجی اجرا کرده است. برای حمایت از حقوق سرمایه گاران، سیستک شفاف و کارآمدی برای فعالیت شرکت ها در این کشور طراحی و برنامه ریزی شده که کاملا در چهارچوب قانون پیشروی می کنند.

 

  • مشوق های سرمایه گذاری

دولت عمان مشوق های سرمایه گذاری مختلفی را برای جذب سرمایه گذاران خارجی ارائه می دهد. این امتیازات ممکن است معافیت های مالیاتی یا کاهش عوارض واردات و … باشد که برای سودآوری شرکت های ثبت شده کمک بسیاری می کنند.

 

  • قراردادهای تجارت آزاد

عمان قراردادهای تجارت آزاد (FTA) مختلفی را با کشورهای سراسر جهان منعقد کرده است. این توافقنامه ها تجارت بین المللی را تسهیل می کند و به شرکت های ثبت شده امکان دسترسی به طیف وسیعی از بازارها را می دهد.

 

  • کیفیت زندگی

عمان کیفیت بالایی از زندگی، با محیط سیاسی باثبات، امکانات رفاهی مدرن و میراث فرهنگی غنی را ارائه می دهد. این امر آن را به مقصدی جذاب برای مهاجران تبدیل می کند و می تواند عامل ارزشمندی در جذب و حفظ کارکنان ماهر باشد.

 

  • توسعه زیرساخت ها

عمان سرمایه گذاری زیادی برای زیر ساخت های حمل و نقل، ارتباطات و…. انجام داده که این متمرکز بودن بر روی زیر ساخت ها، ضمانت راه اندازی کسب و کار داخل کشور است.

 

  • سیستم مالیاتی

عمان یک رژیم مالیاتی مطلوب برای مشاغل دارد. در حالی که نوع شغل ممکن است متفاوت باشد، سیستم کلی مالیات برای جذب سرمایه گذاری خارجی و تشویق کارآفرینی طراحی شده است.

 

  • اقتصاد پایدار

عمان با تعهد به تنوع و توسعه اقتصادی، محیط اقتصادی باثباتی را ایجاد کرده است. ابتکارات دولت برای تقویت بخش‌های غیرنفتی به اقتصاد مقاومتی و رو به رشد کمک می‌کند و زمینه مطلوبی را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند.

 

انواع شرکت در کشور عمان:

  1. شرکت با مسئولیت محدود (LLC)
  2. شرکت سهامی (SAOG/SAOC)
  3.  شعبه یک شرکت خارجی
  4. دفتر نمایندگی
  5. شرکت تک نفره (SPC)
  6. مشارکت محدود
  7. دستور ساده

 

قبل از ورود به بازار پر جنب و جوش عمان، شناخت انواع مختلف ثبت شرکت در این کشور بسیار ضروری است. عمان ساختارهای مختلفی را برای شرکت های تجاری ارائه می دهد که هر کدام نیازها و اهداف تجاری متفاوتی را برآورده می کنند.

 

1. شرکت با مسئولیت محدود (LLC):

شرکت با مسئولیت محدود رایج ترین و پرکاربردترین ساختار شرکت تجاری در عمان است، که برای شرکت های کوچک تا متوسط مناسب است.

ویژگی کلیدی یک LLC این است که مسئولیت هر سهامدار به سرمایه سهام آنها محدود می شود و درجه ای از محافظت از دارایی های شخصی را فراهم می کند.

یک LLC در عمان باید حداقل دو و حداکثر 40 سهامدار داشته باشد.

 

2. شرکت سهامی (SAOG/SAOC):

این نوع شرکت سهامی برای مشاغل بزرگتر و کسانی که قصد دارند در آینده سهامی عام شوند مناسب است. این می تواند یک شرکت سهامی SAOG (شرکت سهامی عام) یا SAOC (شرکت سهامی بسته) باشد.

SAOG ها می توانند سهام خود را از طریق عرضه اولیه عمومی (IPO) به عموم عرضه کنند، در حالی که SAOCs تعداد سهامداران محدودی دارند.

حداقل سرمایه مورد نیاز برای SAOGها معمولاً در مقایسه با LLCها بالاتر است.

 

 3. شعبه یک شرکت خارجی:

شرکت های خارجی می توانند با ثبت شعبه در عمان حضور داشته باشند. این ساختار به یک شرکت خارجی اجازه می دهد تا بدون نیاز به تأسیس یک شخص حقوقی جداگانه، تجارت خود را در عمان انجام دهد.

این شعبه تابع قوانین و مقررات عمان است و برای تسهیل فرآیند ثبت نام، یک نماینده محلی لازم است.

 

4. دفتر نمایندگی:

دفتر نمایندگی برای شرکت های خارجی که به دنبال حضور غیر تجاری در عمان هستند مناسب است. این کار به شرکت ها اجازه می دهد تا در تحقیقات بازار، تبلیغات و سایر فعالیت های غیر تجاری شرکت کنند.

دفاتر نمایندگی مجاز به انجام فعالیت های انتفاعی نیستند و دارای محدودیت های خاصی می باشند.

 

5. شرکت تک نفره (SPC):

شرکت تک نفره اصولا برای کارآفرینی معرفی شده که اجازه می دهد تا مسئولیت محدودی در کسب کار داشته باشد.

مسئولیت بدهی های شرکت تا سقف سرمایه شرکت بر عهده مالک است.

 

6. مشارکت محدود:

شرکتهای تضامنی متشکل از یک یا چند شریک ضامن با مسئولیت نامحدود و یک یا چند شریک با مسئولیت محدود به سهم سرمایه آنهاست.

این ساختار معمولاً در مشاغلی استفاده می شود که شرکای خاصی می خواهند سرمایه خود را بدون دخالت مستقیم در مدیریت سرمایه گذاری کنند.

 

7. دستور ساده:

Commandite یا همان شرکت دستور ساده نوعی از شرکت است که در آن یک یا چند شریک دارای مسئولیت نامحدود (شرکای عام) و یک یا چند شریک دارای مسئولیت محدود (شرکای با مسئولیت محدود) می باشند.

شرکای عمومی به طور فعال در مدیریت مشارکت دارند، در حالی که شرکای محدود بدون شرکت در عملیات روزانه سرمایه خود را در شرکت می گذارند.

 

 

مراحل ثبت شرکت :

ثبت شرکت در عمان شامل انتخاب نوع شرکت، تهیه بیزنس پلن و ارائه مدارک به وزارت برای تایید می باشد. پس از تایید، گواهی ثبت تجاری را دریافت خواهید کرد، که به طور رسمی کسب و کارتان را به رسمیت می شناسد. رعایت مداوم مقررات ضروری است. در زیر بطور مختصر به مراحل ثبت شرکت در عمان خواهیم پرداخت:

 

1_  ساختار کسب و کار خود را انتخاب کنید

عمان انواع مختلف شرکت ها را ارائه می دهد، از جمله شرکت با مسئولیت محدود (LLC) تا 70٪ مالکیت خارجی، شرکت سهامی برای شرکت های بزرگتر، مالکیت انفرادی برای اتباع عمانی، و گزینه هایی برای شرکت های خارجی مانند شعب یا دفتر نمایندگی.

 

2_ یک فعالیت تجاری را انتخاب کنید

ماهیت فعالیت های تجاری خود را به وضوح تعریف کنید. سیستم طبقه بندی کسب و کار عمان فعالیت ها را در بخش های مختلف دسته بندی می کند. فعالیت تجاری انتخابی شما، نیازمند دریافت مجوزها و تأییدیه های لازم از مقامات و سازمان های مربوطه می باشد.

 

3_ نام شرکت خود را انتخاب کنید

انتخاب یک نام شرکت منحصر به فرد و مناسب بسیار مهم است. نام پیشنهادی باید به تایید وزارت بازرگانی و صنعت (MOCI) برسد.

در ابتدا پیشنهاد می کنیم تا چندین نام برای شرکت خود آماده داشته باشید، زیرا که اگر اسم مد نظر از قبل ثبت بود، سریعا نسبت به جایگزینی اسم اقدام کنید.

 

4_  سرمایه و مالکیت

سرمایه شرکت خود را تعیین کنید. حداقل سرمایه شرکت بر اساس ساختار و فعالیت کسب و کارتان متفاوت است. ساختار سهامداری نیز باید تعریف شود و درصد مالکیت هر سهامدار مشخص شود.

 

5_ اسناد حقوقی را تهیه کنید

اسناد قانونی لازم از جمله تفاهم نامه شرکت (MOA) و اساسنامه (AOA) را تهیه کنید. این اسناد، اهداف، ساختار و مقررات داخلی شرکت را مشخص می کند. آنها باید محضری شده و به MOCI ارائه شوند.

 

6_ ثبت نام در دفتر ثبت تجاری

شرکت خود را با ثبت تجاری در MOCI ثبت کنید. این مرحله شامل ارسال مدارک مورد نیاز و پرداخت هزینه ثبت نام می باشد.

 

7_ مجوز تجاری دریافت کنید

پس از ثبت نام موفق، مجوز تجاری دریافت خواهید کرد که به شما امکان می دهد فعالیت های تجاری خود را در عمان انجام دهید. مجوز ماهیت کسب و کار شما و هرگونه محدودیت مربوطه را مشخص می کند.

 

8_ ثبت نام برای مالیات

شرکت خود را در اداره مالیات ثبت کنید و شماره شناسایی مالیاتی دریافت کنید. عمان یک سیستم مالیاتی نسبتاً ساده دارد و درک تعهدات مالیاتی شما ضروری است.

 

ثبت شرکت در عمان

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت در عمان

در قوانین و مقررات ثبت شرکت در عمان، پس از بررسی نام، فرم درخواست و مدارک زیر باید ارسال شود:

  • کپی پاسپورت و ویزا یا شناسنامه صاحبان سهام.
  • کپی پاسپورت یا شناسنامه کلیه امضاکنندگان مجاز در نظر گرفته شده.
  • تأیید فرم امضاکننده مجاز، با نام و نمونه امضاهای هر امضاکننده مجاز.
  • فرم های استاندارد ثبت شرکت، از جمله اساسنامه.
  • درخواست برای مجوزهای خاص بسته به فعالیت های شرکت.
  • گواهی سپرده سرمایه اولیه از بانک.
  • تفاهم نامه و اساسنامه.
  • گواهی ثبت مالیات.
  • گواهی سپرده اولیه.
  • فرم ثبت شرکت معرفی شده.
  • گواهی عضویت اتاق بازرگانی و صنعت.

 

بیشترین سوالات:

  • آیا عمان مکان خوبی برای سرمایه گذاری است؟

عمان دارای مزایای زیادی است که آن را به یک مقصد سرمایه گذاری جذاب برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی تبدیل می کند. این مزایا عبارتند از: ثبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی. عمان از ثبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بالایی برخوردار است و محیط امن و مطمئنی را برای سرمایه گذاری فراهم می کند.

 

  • چگونه می توانم شرکت در عمان ثبت کنم؟

تمامی شرکت ها در عمان نیاز به مهر شرکت دارند که توسط امضاء کننده مجاز شرکت صادر شده باشد. ابتدا باید مدارکی مانند گواهی وابستگی اتاق بازرگانی و صنعت، فرم امضاء مجاز و گواهی سپرده سرمایه اولیه را تهیه و ارسال کنید.

 

  • حداقل سرمایه برای LLC در عمان چقدر است؟

برای ثبت شرکت LLC در عمان، باید حداقل سرمایه سهام 250,000 ریال عمان (تقریباً 52000 دلار آمریکا) داشته باشید. توجه داشته باشید که این فقط حداقل هزینه است و باتوجه به نوع کسب و کار، امکان افزایش سرمایه و هزینه هم وجود دارد.

 

  • آیا خارجی ها می توانند در عمان کسب و کار داشته باشند؟

پاسخ کوتاه این است که بله، خارجی ها می توانند یک کسب و کار با 100٪ مالکیت در عمان راه اندازی کنند، اما برخی مقررات و الزامات وجود دارد که باید از آنها پیروی کنند. اولاً، اتباع خارجی باید از وزارت بازرگانی و صنعت یک ثبت تجاری، که به عنوان CR نیز شناخته می شود، دریافت کنند.

 

  • آیا راه اندازی کسب و کار در عمان آسان است؟

روش راه اندازی کسب و کار در عمان مانند سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ساده است. با این حال، فرآیند ثبت شرکت در این کشور باید توسط وکیل ثبت شرکت عمان انجام شود تا با خیالی آسوده و به دور از استرس های قانونی بتوانید کسب و کار خود را در این کشور زیبا راه اندازی نمایید. دفتر مهاجرتی عمان در مشهد (شرکت مهاجرتی راشابین) آخرین قوانین ثبت شرکت و مجوز کار در عمان می توانید مشورت بخواهید.

 

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه

https://rashabin.com/?p=1046

اخرین مقالات